Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O blížících se narozeninách, zdi nářků a Hugo Salusovi

Způsobila to zřejmě kombinace podzimní nálady, mých blížících se narozenin a návštěvy sestry, s níž jsme zavzpomínali na časy minulé: najednou, v náhlém okamžiku, jsem si uvědomil jak zběsile letí čas. Jak jinak také, při mém zběsilém způsobu života, ale přece jen... A také jsem si v té rozjímavé náladě připomněl osobní zeď nářků, dlouhou vysokou kamennou podezdívku plotu, kolem níž, nebo lépe řečeno pod níž, jsem coby žáček školou povinný chodíval do školy a čekalo - li mne ten den zkoušení či nějaká písemka nebo kompozice, vždy jsem si ráno říkal, jak mnohem šťastnější se budu kolem ní odpoledne vracet domů, neboť budu mít všeliké nepříjemnosti už za sebou.

A také jsem si jednou při ranním putování kolem té zdi přemýšlel, že jestli se dožiju roku 2000, tak mi bude šestapadesát a půjdu - li kolem té zídky, co si asi budu myslet, co budu mít za sebou, co se bude dít....

Samozřejmě, že jsem 7. prosince roku 2000 k té plotové podezdívce, už relativně zdaleka ne tak vysoké, vyrazil a prošel se kolem ní. Hlavním, převládajícím, ba dá se říct téměř jediným pocitem, který jsem zažíval, byl intenzivní pocit, že to více než půlstoletí uteklo jaksi strašlivě rychle, jakoby lusknutím prstu, byť toho člověk prožil dost a dost.

A když jsem se vrátil lehce prokřehlý domů, nalil jsem si na pár kostek ledu něco mé oblíbené whisky Lagavulin a při jejím popíjení jsem si připomněl verše mého oblíbeného, dnes už téměř zcela zapomenutého pražského německého lékaře a básníka Hugo Saluse, které jsem kdysi přeložil. Ta báseň se jmenuje "Čas" a tady je:

Krok za krokem, odhodlaně,

nám v patách kráčí čas,

vyprostil se z ruky Páně,

teď věčně stíhá nás.

 

Pokřik slyší každým krokem:

"Ať rychleji běží čas!"

Spílají mu s každým rokem:

"Kéž zlámal by si vaz!"

 

Lidé hloupí, čas přec pádí

bez hole i pití:

komu se snad vleče v mládí,

ke stáru se řítí.

No, musím říct, že těch sedm let od roku 2000 se opravdu řítilo rychlostí přímo nadzvukovou.... Protože mi však můj moudrý otec gratuloval kdysi s lehce ironickým úsměvem k mým padesátinám slovy: "Milý synu, neustále si připomínej, že lepší půlku života máš teprve před sebou", rozhodně nepropadám trudnomyslnosti.

Vždyť jsem tehdy také přeložil jinou báseň Huga Saluse s názvem Letní obloha. A hlavně, řídím se jí.

Dnes ráno bylo bájně modré nebe,

lze hezčí střechu přát si v tuto dobu?

A přesto večer se svou šedí zebe,

má smutnou barvu čerstvé hlíny z hrobu.

 

Však, člověče, ty měj jen slunce v tváři,

vždyť obloha zas bude ráno čistá,

tak užívej si svět, když modře září,

ta šedá jáma je až příliš jistá...

 

Hezké dny k užívání světa Vám přeje

Váš

Miroslav Macek

Autor: Miroslav Macek | neděle 21.10.2007 8:14 | karma článku: 38,00 | přečteno: 5325x
  • Další články autora

Miroslav Macek

67 skvělých vypínačů, s přihlédnutím k Alzheimerově chorobě

Vážení a milí, dávno tomu, dávno, co jsem nenapsal na tyto stránky ani řádku...Nicméně jsem celou tu dobu žil velmi naplno a též "do šuplíku" přibylo něco prózy i poezie (snad budu mít odvahu či drzost něco z toho někdy publikovat)... Ale jedna nedávná impresse je nakonec přece jen tady....

16.8.2009 v 23:22 | Karma: 38,14 | Přečteno: 9346x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Macek

O ostružinách, ale hlavně o principu "Přes překážky ke hvězdám".

Dnes byl neuvěřitelně slunečný a teplý podvečer a tak mne náhle napadlo, že na hustém ostružiní, které jsem před pár týdny obcházel při sbírání hub, by už mohly být pořádně dozrálé, černočerné, sladkou šťávou napnuté, lesknoucí se, voňavé plody.

10.9.2008 v 20:13 | Karma: 41,81 | Přečteno: 12621x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Macek

O radostech a slastech domácí archeologie

Nevím jak u Vás, ale v naší rodině měla vždy její hlava vyhrazenu jednu zásuvku, ve které mohla schraňovat veškeré své nezbytnosti, ve které nemusela udržovat pořádek a nedostala za to vyhubováno a do níž nikoho jiného ani nenapadlo lézt.

10.8.2008 v 10:53 | Karma: 36,85 | Přečteno: 7637x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Macek

O tlačence s cibulí , octem a pepřem, panu Vereckém a solidnosti

V sobotní příloze MFDnes se objevil článek Ladislava Vereckého s názvem „Něco o českém kulinárním snobismu“. Pominu-li jeho úsměvně snobskou větu „Jedl jsem v nejlepších restauracích Londýna, New Yorku a Las Vegas“ nebo další, neuvěřitelnou sentenci „Trumfovými esy moderního kulinárního snoba jsou panenský olivový olej a balsamikový ocet od Modeny“(!!), zaujala mne pochopitelně hlavně zmínka o mé osobě.

15.6.2008 v 8:44 | Karma: 44,24 | Přečteno: 20629x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Macek

O starých pamětihodnostech, americkém developerovi a lecčems jiném

Když jsem se doslova před pár hodinami procházel jarně rozkvetlým městečkem Weissenkirchen v rakouském Wachau a obdivoval se neskutečným výhledům na bujaře proudící Dunaj, svažité vinice zalité sluncem, strmé skály a temné lesy, starodávné viničné statky, tvrze a kostely, náhle mi na mysli vytanulo moudré naučení jednoho amerického developera. Ten mi totiž, když jsem mu před léty pomáhal po Praze vytipovávat místa na lukrativní obchody, kladl na srdce: „Existují tři zásadní podmínky, které musí splňovat vhodný prostor pro obchod. Zaprvé: location. Zadruhé: location. A za třetí: location.

7.4.2008 v 6:04 | Karma: 39,80 | Přečteno: 8121x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě

26. dubna 2024  12:45

Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...

  • Počet článků 59
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7192x
Miroslav Macek