Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O prvním sněhu, výchově dětí a tradičně též o lecčems jiném

A tak včera to vypuklo: v půli dopoledne se roztrhla nad krajinou mého srdce velikánská duchna a čtyři poctivé hodiny se z šedivé oblohy sypaly velikánské, naducané, mokré vločky, nádherně ulpívající na stromech a keřích. Pak už jen sem tam přiletěla sprška drobnějších hvězdiček...  

Dodržuji už léta a léta následující rituál: jakmile stromoví obalí první sníh nebo první huňatá jinovatka, napustím si plnou vanu přívětivě vlažněteplé vody, rozsvítím všechna světla na zahradě, bouchnu nějakým hodně dobrým šampaňským, vlezu si do vany a při popíjení bublinek a pozorování té jiskřivé nádhery si slastně užívám přítomnosti a vzpomínám na všechny nádherné minulé zimy.

A letos se mi vybavila velmi časná vzpomínka, kterak jsem ke třetím narozeninám (ale možná to bylo pod stromeček, těch pár dnů mi splývá) dostal krásné jasanovém lyžičky, které vyrobil šikovný místní kolář (existuje vůbec ještě toto řemeslo, asi ne?), a to se starodávným vázáním Huddersfield. I vyrazil jsem ihned před dům, ba i kousek od domu jsem popošel, až k Horníčkově louce, na jejímž horním okraji byla divoká skládka, pěkně se svažující. A pustil se "šusem" dolů.

Byl to nádherný zážitek, tolik salt a kotrmelců jsem za celý svůj dosavadní život neabsolvoval! A tak jsem se opět, podoben sněhové kouli, vyškrábal na vršek smetiště a spustil se znovu dolů, pochopitelně se stejným výsledkem. Já byl ovšem vždycky paličatá nátura a tak jsem to zkoušel znovu a znovu, což (to jsem tehdy ovšem nevěděl) se zděšením pozoroval z okna protějšího domu soused a tátův kamarád Pepík Truksa. Nervově zřejmě labilnější, rychle seběhl dolů a chvátal k otcově dílně, do které vrazil (následné jsem se dozvěděl, pochopitelně, mnohem později) a už ve dveřích hlasitě halekal: "Lojzo! Okamžitě všeho nech a běž se podívat, co dělá tvůj syn! Vždyť se ti zabije!"

Můj moudrý otec pak bez jediného pohnutí jediného svalu v obličeji pronesl památnou větu: "Josef! Já o tom nechci vědět!"

Samozřejmě jsem se nezabil a můj táta mohl poklidně prožívat další léta v zdánlivé "blahé nevědomosti" - dobře totiž věděl, že krev není voda a že jediný pořádný dohled je dohled nenápadný, beroucí v potaz jenom věci pro život zatraceně důležité.

S potěšením a velmi solidním výsledkem jsem pak tuto výchovnou metodu uplatnil i u svých dětí, ale to už je jiná historie...

A ještě nad jednou věcí jsem se v té vaně, pozoruje jiskření vloček a lehce ovíněn, bezstarostně zamyslel.Totiž, že ta metoda "já to nechci vědět" je docela užitečná nejen při výchově dětí, ale v životě vůbec.Vždyť jsme od rána do noci, dnes a dennodenně, bombardováni a násilně atakováni spoustou a spoustou informací, které k životu vůbec, ale pranic nepotřebujeme a dokážeme-li je ignorovat ("nechceme o nich vědět"), zbývá nám pak zákonitě mnohem více času a mnohem více energie na ty informace, na ty podněty, na ty děje a kony, které nám život vylepšují, zkrášlují, nebo alespoň zpestřují. A to je hodně dobře!

p.s. Na té staré fotografii je můj otec: takový, jakého jej mám v paměti. Chlap s velkým "ch", vždy v dobrém rozmaru, vždy sršící energií....

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Macek | pondělí 12.11.2007 20:44 | karma článku: 42,22 | přečteno: 9490x
  • Další články autora

Miroslav Macek

67 skvělých vypínačů, s přihlédnutím k Alzheimerově chorobě

Vážení a milí, dávno tomu, dávno, co jsem nenapsal na tyto stránky ani řádku...Nicméně jsem celou tu dobu žil velmi naplno a též "do šuplíku" přibylo něco prózy i poezie (snad budu mít odvahu či drzost něco z toho někdy publikovat)... Ale jedna nedávná impresse je nakonec přece jen tady....

16.8.2009 v 23:22 | Karma: 38,14 | Přečteno: 9353x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Macek

O ostružinách, ale hlavně o principu "Přes překážky ke hvězdám".

Dnes byl neuvěřitelně slunečný a teplý podvečer a tak mne náhle napadlo, že na hustém ostružiní, které jsem před pár týdny obcházel při sbírání hub, by už mohly být pořádně dozrálé, černočerné, sladkou šťávou napnuté, lesknoucí se, voňavé plody.

10.9.2008 v 20:13 | Karma: 41,81 | Přečteno: 12623x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Macek

O radostech a slastech domácí archeologie

Nevím jak u Vás, ale v naší rodině měla vždy její hlava vyhrazenu jednu zásuvku, ve které mohla schraňovat veškeré své nezbytnosti, ve které nemusela udržovat pořádek a nedostala za to vyhubováno a do níž nikoho jiného ani nenapadlo lézt.

10.8.2008 v 10:53 | Karma: 36,85 | Přečteno: 7639x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Macek

O tlačence s cibulí , octem a pepřem, panu Vereckém a solidnosti

V sobotní příloze MFDnes se objevil článek Ladislava Vereckého s názvem „Něco o českém kulinárním snobismu“. Pominu-li jeho úsměvně snobskou větu „Jedl jsem v nejlepších restauracích Londýna, New Yorku a Las Vegas“ nebo další, neuvěřitelnou sentenci „Trumfovými esy moderního kulinárního snoba jsou panenský olivový olej a balsamikový ocet od Modeny“(!!), zaujala mne pochopitelně hlavně zmínka o mé osobě.

15.6.2008 v 8:44 | Karma: 44,24 | Přečteno: 20630x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Macek

O starých pamětihodnostech, americkém developerovi a lecčems jiném

Když jsem se doslova před pár hodinami procházel jarně rozkvetlým městečkem Weissenkirchen v rakouském Wachau a obdivoval se neskutečným výhledům na bujaře proudící Dunaj, svažité vinice zalité sluncem, strmé skály a temné lesy, starodávné viničné statky, tvrze a kostely, náhle mi na mysli vytanulo moudré naučení jednoho amerického developera. Ten mi totiž, když jsem mu před léty pomáhal po Praze vytipovávat místa na lukrativní obchody, kladl na srdce: „Existují tři zásadní podmínky, které musí splňovat vhodný prostor pro obchod. Zaprvé: location. Zadruhé: location. A za třetí: location.

7.4.2008 v 6:04 | Karma: 39,80 | Přečteno: 8122x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Studenti v Belgii, Irsku či Británii protestují kvůli Gaze, staví tábory

6. května 2024  17:38

Studenti na třech univerzitách v Belgii a Nizozemsku zahájili v pondělí jejich okupaci na protest...

Pětiletá dívenka vdechla párek v rohlíku, za pár dní v nemocnici zemřela

6. května 2024  17:30

Velká tragédie se odehrála na konci dubna v Kravařích na Opavsku. Pětiletá dívka si šla o přestávce...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Voda zaplavila ulice i železnici

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  17:28

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padají i kroupy. Hasiči hlásí desítky...

V predátorských titulech publikovala i Nerudová. Bylo to dávno, hájí se

6. května 2024  15:16,  aktualizováno  17:26

Danuše Nerudová je lídr kandidátky STAN a také aspiruje na post europoslankyně. Česko by ráda...

  • Počet článků 59
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7192x
Miroslav Macek